Leidse instrumentmakers School (LiS)
- Algemene website, toegankelijk voor iedereen: LiS – Leidse instrumentmakers School – fijnmechanische techniek Mbo opleiding – LiS
- Bereikbaarheid Onderwijs Studentzaken: bel naar 071 5681168 of mail info@lis.nl.
Begeleiding door je mentor
- De mentor is de spil in het begeleidingsproces van studenten. Zij richten zich op zaken die niet direct met het inhoudelijke onderwijs te maken hebben, maar meer algemeen met de studie of school. Als nodig zijn zij er ook voor het bespreken van sociaal emotionele en/of cognitieve zaken. Het is een rol die wordt vervuld door onderwijzend personeel.
De LiS beschikt over een team van mentoren waarbij voor iedere student een mentor beschikbaar is.
De mentor is voor de studenten, collega’s en als nodig voor ouder(s)/verzorger(s) het eerste aanspreekpunt.
Specifieke begeleiding
- Soms is er behoefte aan meer dan alleen de reguliere begeleiding. De LiS spreekt dan over specifieke begeleiding.
- De LiS beschikt over een team dat gericht is op de specifieke begeleiding. Het team wordt gevormd door de zorgcoördinator van de LiS, een studiecoach en een ambulant begeleider. Zij denken mee, adviseren, verwijzen door en begeleiden, zowel studenten als personeel, als hier behoefte aan is. Zij werken samen met het personeel van de LiS en als nodig met ouder(s)/verzorger(s) en externe professionals.
Ontstaan behoefte specifieke begeleiding
- De behoefte aan specifieke begeleiding kan voortkomen vanuit een zorggesprek en/of door opschaling vanuit het team van mentoren. Het kan hierbij gaan om een functiebeperking of medische omstandigheid die voorafgaand aan de start van de opleiding reeds bekend is. Echter kan de behoefte ook gedurende de opleiding ontstaan door de vaststelling of aanpassing van een (bekende) functiebeperking op latere leeftijd of doordat een student te maken krijgt met mentale of fysieke problematiek.
Zorggesprek bij aanmelding
- Bij aanmelding bij de LiS worden aspirant-studenten gevraagd om aan te geven of er sprake is van een functiebeperking. Dit kan gaan om een (medische) indicatie, fysieke en/of mentale omstandigheden die mogelijk van invloed (kunnen) zijn op de studievoortgang.
- Als er sprake is van een functiebeperking dan streeft de LiS ernaar om voor de start van de opleiding inzicht te krijgen in:
- wat de functiebeperking voor de aspirant-student betekent,
- of er sprake is van een ondersteuningsbehoefte,
- of er in het verleden, en zo ja welke, ondersteuning heeft plaatsgevonden,
- hoe de LiS hier het beste bij kan aansluiten en
- in welke mate de LiS hierin kan voorzien.
Het doel van het verkrijgen van dit inzicht is het bieden van een zo goed mogelijke start van de opleiding.
Voor het verkrijgen van dit inzicht wordt er in eerste instantie telefonisch of per e-mail contact opgenomen. Afhankelijk van de functiebeperking en de onderliggende ondersteuningsbehoefte is dit contact voldoende of vloeit er een gesprek op de LiS uit voort. Bij dit gesprek nodigt de LiS naast de aspirant-student, ook de ouder(s)/verzorger(s) en/of externe professionals uit (bij 18+ enkel met toestemming van de aspirant-student).
Mocht er sprake zijn van een ondersteuningsbehoefte waarin de LiS (deels) kan voorzien dan wordt dit vastgelegd in een zogeheten Bijlage Passend Onderwijs.
Ondersteuningsbehoefte gedurende de opleiding
- Naast dat een ondersteuningsbehoefte voort kan vloeien vanuit de aanmelding kan het ook voorkomen dat er gedurende de opleiding een ondersteuningsbehoefte ontstaat. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als een student te maken krijgt met fysieke en/of mentale uitdagingen op persoonlijk vlak en/of de thuissituatie. Hierbij kan gedacht worden aan bijvoorbeeld langdurig ziekte, het breken van een lichaamsdeel of minder goed in je vel zitten.
In deze gevallen is de mentor voor de student en/of ouder(s)/verzorger(s) het eerste aanspreekpunt en neemt deze hierover contact op met de zorgcoördinator.
Vervolgens wordt er samen onderzocht of er sprake is van een ondersteuningsbehoefte vanuit de LiS en in welke mate de LiS hierin kan voorzien.
Aanbod specifieke begeleiding
Bij het bepalen van het begeleidingsaanbod voor een individuele student houdt de LiS te allen tijde rekening met de voorkeuren van de student en de mate waarin dit passend is binnen de mogelijkheden van de LiS.
Voorbeelden van het begeleidingsaanbod zijn:
- Extra tijd
- Gebruik maken van A3 formaat en/of laptop bij toetsen
- Het gebruik van een leunkruk in de praktijkruimten
- Vaste gesprekscyclus met de mentor in het kader van welzijn
- Vaste coaching momenten met de studiecoach in het kader van plannen, structuren en organiseren
- Gebruik maken van een voorleesprogramma
- Vaste gesprekscyclus met de ambulant begeleider van de LiS
- Vaste gesprekscyclus met de zorgcoördinator
- Het opstellen van een maatwerkrooster
Vertrouwelijke informatie
We gaan vertrouwelijk om met jouw verhaal. Dat betekent dat we het in principe niet zomaar met je ouders of verzorgers, docenten of anderen delen. Als het nodig is om je ouders, verzorgers, docenten of hulpverlener in te schakelen overleggen we dat eerst met jou.
Grenzen van begeleiding
De LiS doet haar best om zoveel mogelijk onderwijs en ondersteuning op maat te bieden. Onze mogelijkheden zijn echter niet oneindig. Voor studenten die door problematiek aangewezen zijn op onderwijs in kleine klassen, zeer gespecialiseerde begeleiding of in de lessen dagelijks individuele begeleiding nodig hebben, hebben wij geen passend aanbod. We spreken dan van een school overstijgende ondersteuningsbehoefte.
Vertrouwenspersoon
Soms worden studenten geconfronteerd met ongewenst gedrag zoals seksuele intimidatie, discriminatie, racisme, agressief gedrag, pesten en vernielingen. De student kan dit bespreken met de mentor. Echter kan de student er ook voor kiezen om contact op te nemen met de vertrouwenspersoon. De LiS heeft een externe vertrouwenspersoon voor studenten.